Ook bij deze opdracht werkte we weer in dezelfde viertallen als bij het bouwen van de toren.
Wij kregen als thema van de Beeldende vorming les 'Herfst'.
Dit thema hebben wij verandert in Zomer en hier hebben wij het volgende bij bedacht:
Lesfasenmodel voor college 3
Het lesfasenmodel vormt de structuur van een les
beeldende vorming.
Vul de horizontale strook in bij de **** sterretjes
Voorbereiding *
|
Context
|
Belevingswereld
Strand , zee, zand, vissen, parasols, stoeltjes. |
Basisplan
|
Opdracht en randvoorwaarden
Kijkdoos met als thema zomer.
Buitenkant zee met vissen en waterplanten. Binnenkant strand met zee. Op
het strand attributen als stoelen, kraampjes, mensen, zeedieren. Iedereen
neemt een eigen schoenendoos mee en dingen als ijsstokjes, tandenstokers,
stukjes stof, schelpjes etc.
|
|
Receptie
/Oriëntatie * |
Introduceren
|
Beeldcultuur
Filmpje en foto’s van het strand en de zee. (Finding Nemo) |
*
|
Instrueren
|
Beeldend Probleem
De doos moet geverfd worden of
beplakt met papier. Het moet ook
zeedieren en waterplanten bevatten op de buitenkant.
Het moet een strand van zand maken en een zee hebben. Minstens 2
poppetjes in de kijkdoos, 4 attributen, 1 boodje, 1 kraampje of een
vuurtoren.
Leerkracht maakt een gat in de doos (stanleymes) en de leerlingen kunnen
daar een zon van maken. [Vliegerpapier geel voor de zon]
|
Productie
/Uitvoering |
||
Reflectie
/Nabeschouwing * |
Nabespreken
|
Reflecteren
We bekijken verschillende kijkdozen per groepje. “Wat valt je op?” “Wat
hebben jullie allemaal gezien?”
|
*
|
Beoordelen
|
Beoordelingscriteria (matrix)
* De buitenkant van de doos moet
een zee zijn met vissen en plantjes.
* De binnenkant van de kijkdoos
heeft een zandstrand en een zee.
* Op het strand zie je mensen,
stoelen, kraampjes, schelpen en nog 5 andere objecten.
|
Evaluatie
|
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenWordt er rekening gehouden met de belevingswereld van het kind?
BeantwoordenVerwijderen- Ik vind dat er heel goed rekening wordt gehouden met de belevingswereld omdat het strand natuurlijk erg aanspreekbaar is voor de kinderen.
Is de inleiding motiverend voor de kinderen?
- Ja, alle kinderen vinden finding nemo helemaal te gek. Dus dat spreekt ze heel erg aan.
Is er sprake van een duidelijk beeldend probleem?
- Er wordt duidelijk verteld wat er gedaan moet worden en wat de leerkracht van te voren moet doen.
Worden de leerlingen door de lesopzet gestimuleerd tot eigen vormgeving?
- Ja, er wordt wel opgeschreven wat er in moet. Maar de kinderen kunnen hun eigen input geven.
Is het beeldmateriaal adequaat gekozen?
- Ja, kinderen kunnen hier hun inspiratie vandaan halen.
Straalt het gekozen beeldmateriaal de huidige tijd uit?
- Ja, het is redelijk nieuwe film
Geef een aantal verbeterpunten/aanvullende suggestie
Je moet deze les wel in de zomer geven, zodat je het goed aanpast aan de belevingswereld.
Wat is het sterkste onderdeel van de les, en waarom
- Het is een aansprekend onderdeel, en een kijkdoos is heel creatief. De kinderen kunnen zich heel goed inleven in de fantasieën van de ''onderwaterwereld'' of het ''strand''.
Leuk gedaan meiden!
Julia en Susan