donderdag 10 januari 2013

Het lesmodel

In de derde les van Beeldende Vorming hebben we niet alleen maar de opdracht gekregen om een toren te bouwen van papier, maar ook om een Beeldende vorming les die was uitgewerkt in een handleiding om die aan te passen naar een eigen idee. 
Ook bij deze opdracht werkte we weer in dezelfde viertallen als bij het bouwen van de toren.
Wij kregen als thema van de Beeldende vorming les 'Herfst'.
Dit thema hebben wij verandert in Zomer en hier hebben wij het volgende bij bedacht:

Lesfasenmodel  voor college 3

Het lesfasenmodel vormt de structuur van een les beeldende vorming.
Vul de horizontale strook in bij de   ****  sterretjes


Voorbereiding *
Context
Belevingswereld
Strand , zee, zand, vissen, parasols, stoeltjes.

Basisplan
Opdracht en randvoorwaarden
Kijkdoos met als thema zomer.
Buitenkant zee met vissen en waterplanten. Binnenkant strand met zee. Op het strand attributen als stoelen, kraampjes, mensen, zeedieren. Iedereen neemt een eigen schoenendoos mee en dingen als ijsstokjes, tandenstokers, stukjes stof, schelpjes etc.

Receptie
/Oriëntatie *
Introduceren
Beeldcultuur
Filmpje en foto’s van het strand en de zee.
(Finding Nemo)

Beeldaspecten
Ontwikkelingsfasen


Informeren
Beeldbeschouwen

*
Instrueren
Beeldend Probleem
De doos moet  geverfd worden of beplakt met papier.  Het moet ook zeedieren en waterplanten bevatten op de buitenkant.
Het moet een strand van zand maken en een zee hebben. Minstens 2 poppetjes in de kijkdoos, 4 attributen, 1 boodje, 1 kraampje of een vuurtoren.
Leerkracht maakt een gat in de doos (stanleymes) en de leerlingen kunnen daar een zon van maken. [Vliegerpapier geel voor de zon]

Productie
/Uitvoering
Observeren
Beeldend Vermogen

Begeleiden
Werkprocessen

Afronden
Tijdsmanagement
Reflectie
/Nabeschouwing *
Nabespreken
Reflecteren
We bekijken verschillende kijkdozen per groepje. “Wat valt je op?” “Wat hebben jullie allemaal gezien?”

*
Beoordelen
Beoordelingscriteria (matrix)
* De buitenkant van de doos moet een zee zijn met vissen en plantjes.
* De binnenkant van de kijkdoos heeft een zandstrand en een zee.
* Op het strand zie je mensen, stoelen, kraampjes, schelpen en nog 5 andere objecten.


Presenteren
Presentatievorm
Evaluatie
Evalueren
Opdracht en randvoorwaarden


Hieronder zie je nog de foto's van het formulier dat we hebben gekregen van de les uit de handleiding die we moesten aanpassen.  





2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wordt er rekening gehouden met de belevingswereld van het kind?
    - Ik vind dat er heel goed rekening wordt gehouden met de belevingswereld omdat het strand natuurlijk erg aanspreekbaar is voor de kinderen.
    Is de inleiding motiverend voor de kinderen?
    - Ja, alle kinderen vinden finding nemo helemaal te gek. Dus dat spreekt ze heel erg aan.
    Is er sprake van een duidelijk beeldend probleem?
    - Er wordt duidelijk verteld wat er gedaan moet worden en wat de leerkracht van te voren moet doen.
    Worden de leerlingen door de lesopzet gestimuleerd tot eigen vormgeving?
    - Ja, er wordt wel opgeschreven wat er in moet. Maar de kinderen kunnen hun eigen input geven.
    Is het beeldmateriaal adequaat gekozen?
    - Ja, kinderen kunnen hier hun inspiratie vandaan halen.
    Straalt het gekozen beeldmateriaal de huidige tijd uit?
    - Ja, het is redelijk nieuwe film
    Geef een aantal verbeterpunten/aanvullende suggestie
    Je moet deze les wel in de zomer geven, zodat je het goed aanpast aan de belevingswereld.
    Wat is het sterkste onderdeel van de les, en waarom
    - Het is een aansprekend onderdeel, en een kijkdoos is heel creatief. De kinderen kunnen zich heel goed inleven in de fantasieën van de ''onderwaterwereld'' of het ''strand''.

    Leuk gedaan meiden!
    Julia en Susan

    BeantwoordenVerwijderen