maandag 1 juli 2013

Zelfbedachte Beeldende Vorming les voor groep 5

In College 8 moesten we een eigen BV les bedenken. Bij de zelfbedachte beeldende vorming les voor de midden- of bovenbouw hebben wij het lesfasenmodel gebruikt uit college 3. Het lesfasenmodel vormt de structuur van een les beeldende vorming.

Voorbereiding
Context 
Belevingswereld 
Filmsterren

Basisplan 
Opdracht en randvoorwaarden 
De leerlingen gaan een paspop maken met verschillende materialen. De leerlingen krijgen een wc-rol, ijzerdraad, wol/stof, knopen, lijn, naaigaren en een stuk hout. De leerlingen maken hiermee een paspop. Als zij de basis van de paspop gemaakt hebben, gaan zij er zelf kleren op ontwerpen met de stof. De leerlingen kiezen zelf een filmster uit en mogen zelf bepalen hoe hij/zij eruit komt te zien. 

Receptie /Oriëntatie 
Introduceren 
Beeldcultuur 
We introduceren het thema ‘filmsterren’ met stukje film over Marilyn Monroe, daar kom zij als filmster in voor. Dit is ter inspiratie en introductie.

Beeldaspecten 
Het moet een paspop worden die aangekleed kan worden. De leerlingen krijgen ook hiervoor de benodigdheden.

Ontwikkelingsfasen  
De kinderen leren hoe een paspop in elkaar zit, dat het uit drie delen bestaat (een draad voor de armen, een draad voor de benen en een borststuk). Ze ervaren dat je de pop in verschillende standen kunt zetten.

Vragen stellen
Verschillende vragen
* Waar denk je aan bij een filmster? Glitter, Rode loper, Jurken, Films, Veel Geld.
* Welke filmsterren ken je? George Cloony, Marilyn Monroe, Brad Pitt, Tom Cruise.* Hoe zien deze mensen eruit? Lange glitter jurken, Strakke pakken, Zonnebrillen.

Informeren  
Beeldbeschouwen 
Nadat we het filmpje hebben bekeken, vertel ik kort iets over Marilyn Monroe. Daarna leg ik uit wat precies de bedoeling is. Ik leg laat zien hoe de leerlingen de armen en benen moeten maken en ik schrijf op het bord wat de stappen zijn om de pop te maken. Ik benoem alle materialen, en laat ook zien op welke manier ik ze met elkaar verbindt.

Instrueren 
Beeldend Probleem 
We gaan een paspop maken. Deze paspop moet twee armen en twee benen bevatten. Deze worden aan de romp bevestigt. Maar hoe moeten we  dat doen? (Door gaatjes te maken en de ijzerdraden er door heen te doen). De leerlingen mogen daarna zelf weten wat voor kleren zij de pop aan trekken, maar het moet wel op een filmster lijken. (Dit kun je bijvoorbeeld doen door de pop een glitterjurkje aan te doen). 

Productie /Uitvoering  
Observeren 
Beeldend Vermogen
Het is belangrijk dat de kinderen zelf nadenken over wat voor kleding ze de pop aan doen. De basis is er, hoe de paspop gemaakt moet worden, maar hoe en wat ga je de pop aan doen. Die kleding moeten ze zelf bedenken en ontwerpen.  

Begeleiden 
Werkprocessen 
Sommige leerlingen zullen het lastig vinden om zelf de kleding te bedenken. Ik laat ze samen werken als het zelf niet lukt, of ik zelf ze zelf ter ondersteuning laat ik nog wat plaatjes zien. Waar nodig is, begeleid ik de leerlingen.

Afronden 
Tijdsmanagement 
De leerlingen krijgen voor deze opdracht een uur en 30 minuten de tijd. Ik zeg het als de helft van de les voorbij is, dan moeten de leerlingen beginnen met kleding ontwerpen. Op het einde benoem ik dat de leerlingen nog een kwartier hebben om alles af te ronden.

Reflectie /Nabeschouwing  
Nabespreken 
Reflecteren 
We bespreken de opdracht kort na door nog eens naar het stappenplan te kijken, hoe moesten we de paspop ook alweer maken? De leerlingen stallen hun werkjes op hun tafelgroepje uit en leggen er een papiertje bij met hun naam. De Tafelgroepen staan op en gaan met de klok mee langs elk groepje om de werkjes van elkaar te bekijken. De leerlingen krijgen per tafel ongeveer een halve minuut om te kijken. De leerkracht stuurt dit aan door te zeggen als de leerlingen door moeten wisselen.

Beoordelen 
Beoordelingscriteria (matrix) 
De paspop moet aan een aantal criteria voldoen. Het moet twee armen en twee benen hebben, die je kunt bewegen. Daarnaast moet de paspop minimaal één kledingstuk aan hebben, dus een jurkje of jasje. Ook moet er gewerkt worden met stof en ander kosteloos materiaal.  

Presenteren 
Presentatievorm 
De kinderen mogen een klein toneelstukje gaan bedenken wat bij het thema ‘circus’ hoort, en gaan dat met de handpoppen uitspelen.


Criteria  
Matig  
Voldoende  
Goed 

Techniek 
(3 punten) 
De paspop kan niet bewegen. (1p)  
De paspop kan bewegen, maar niet blijven staan.  (2p) 
De paspop kan in de goede stand gezet worden en blijft staan. (3 p) 
Materiaal 
(3 punten) 

Er is geen gebruik gemaakt van stof of kosteloos materiaal (1 p) 
Er is gebruik gemaakt minimaal 1 stuk stof en  1 stuk kosteloos materiaal (2 p) 
Het werk is gemaakt met veel verschillende materialen. (3 p) 
Vorm  
(4 punten)  

Het werk ziet er niet uit als een paspop (1 p) 

Het werk ziet eruit als een paspop, maar draagt geen kleren (2 p) 
Het werk is duidelijk herkenbaar als paspop en heeft kleding aan. (4 p) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten